Illúzió

Mi legyen egy nap a tányérodon?

Életünk egyik dinamikusan változó területe a táplálkozás. Szinte naponta jelenik meg egy-egy új étrendi irányzat vagy új élelmiszer az üzletek polcain. A táplálkozástudomány területén publikált új kutatási eredmények folyamatosan átírják ismereteinket, átformálja véleményünket az élelmiszerekkel kapcsolatban. A nemzetközi táplálkozási tudományos trendeket követve, hazánkban is megjelent a hivatalos dietetikai ajánlás, az OKOSTÁNYÉR®. Mondhatom, ez egy igen hasznos dolog!

 

 

Napjaink rohanó, rendszertelen és mozgásszegény életmódja felelős nagyon sok súlyos betegségért. A túlsúly okozza sokszor a szívbetegséget, magas vérnyomást, és 2.típusú cukorbetegséget is. Az orvosok véleménye megegyezik a tekintetben, hogy ez utóbbi 90 %-ban megelőzhető lenne a normál testsúly megtartásával!

Amikor azzal szembesülünk, hogy valamelyik betegséggel kell megküzdenünk, nagyon nehéz a hirtelen életmódváltás, a megfelelő étkezés és rendszeres mozgás beiktatása. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha megelőzésképp kezdenénk bele, és nem engednénk be életünkbe ezeket, ugye?

Az alábbi leírásból megtudhatod, mit és milyen arányban érdemes fogyasztanod ahhoz, hogy a hivatalos ajánlásnak megfelelően, egészségesen étkezz. (A képekre kattintva tetszőlegesen nagyíthatod azokat!)

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által most elkészült ajánlás szerint a legfontosabbak a következők:

  • naponta legalább egyszer ajánlott fogyasztani teljes értékű vagy teljes kiőrlésű gabonából készült terméket
  • naponta négyszer zöldséget vagy gyümölcsöt fogyasztani és ebből legalább egyszer nyersen
  • minden nap ajánlott tejet, tejterméket fogyasztani, lehetőleg zsírszegény verziót
  • legalább hetente egyszer fogyassz halat
  • belsőségeket (pl. májat) maximum hetente egyszer javasolt fogyasztani
  • használj a lehető legkevesebb sót, zsiradékot, cukort
  • összességében javasolt, hogy a napi étkezésed fele zöldség, vagy gyümölcs legyen, válassz piros, narancs és
    sötétzöld színű zöldségeket, például paradicsomot, sárgarépát, brokkolit
  • hetente 2-3 alkalommal fogyassz kis maréknyi sótlan olajos magvat, pl. diót, mandulát, mogyorót, tökmagot, napraforgómagot
  • hetente, változatosan javasolt a húsok, tojás, különböző fehérjeforrások fogyasztása, de minden főétkezés tartalmazzon teljes értékű fehérjét
  • fogyassz naponta 8 pohár folyadékot, ebből 5 pohár ivóvíz legyen (egy pohár 2-2,5 dl)

A most kialakított javaslat az 1987-ben kidolgozott Táplálkozási ajánlás 12 pontját váltja fel, és a legfrissebb nemzetközi tudományos eredmények és jogszabályok mellett a hazai táplálkozási szokásokat és ízlést is figyelembe veszi.

 

IDE kattintva letöltheted az MDOSZ Okos étrendjeit és további hasznos tippjeit!

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!