Jó indulattal azt mondhatjuk, hogy ennyi tananyagot a gyerekekbe nyomni dilettantizmus és embertelenség, kicsit rosszindulatúan viszont azért van, hogy ne tudj gondolkozni, ne legyen időd, legyél rabszolga!” Erről Vekerdy Tamás beszélt az ATV, Egyenes Beszéd című műsorában.
Fotó: Stiller Ákos
A tanároknak gúzsba kötve kellene táncolniuk, rengeteg baromságot terhelnek rájuk – mondta Vekerdy Tamás pszichológus.
“Az, hogy ennyi óra van, az jóakarattal szólva dilettantizmus és embertelenség. A rosszakaratú megközelítés, hogy ne érj rá semmire, ne tudj gondolkodni, légy rabszolga, szokd meg korán. Ilyen mennyiségű tananyagot a felejtésnek tanulunk. A kevés, jól rendezett információ orientál és maradandó, a rendezetlen, nagy mennyiségű tananyag dezorientál és felejtésre ítélt” – mondta Vekerdy Tamás pszichológus az ATV-nek.
“A finnek úgy emelkedtek fel, hogy Helsinkitől Lappföldig egyformák az iskolák. Egyformán jól felszereltek, egyformán jól kiépítettek, egyformán kitűnő tanárokkal ellátottak. És ez egy rendkívül fontos dolog egy nemzet felemelkedésében. Ha ebből elvesszük a pénzt, az nemzetpusztító” – tette hozzá.
- Itt a leleplező videó: Ezért olyan boldogok a finn iskolások! (kattints a linkre)
Vekerdy szerint a tanároknak “gúzsba kötve kellene táncolniuk, rengeteg baromságot terhelnek rájuk, adminisztratív feladatokat, nem érnek rá a gyerekekkel foglalkozni, ha portfóliót kell írniuk”. “Ostobaság, kilencvenezer oldal, és senki nem olvassa el. Egészen elképesztő, de arra jó, hogy ne érjen rá másra. Miközben mindenki megmondta, hogy a jövőben két dolog lesz fontos: a kritikus gondolkodás – na ezt nagyon utálják nálunk – és a kreativitás” – mondta.
A pszichológus úgy véli, nem igaz, hogy a jó tanuló fogja előrébb vinni a világot. Hozzátette: a szülőnek cinkosnak kell lennie, stikliket kell keresnie, “negyvenhét példát hoz haza péntek este a gyerek? Beírom az üzenőbe, hogy családi okok miatt nem tudta megoldani a példákat. És ez igaz is”.
- A világ legjobb nyelviskolája, ahol eddig két nyelvet sajátítottam el (skypeon, magántanárral)!
- Dr.Vekerdy Tamás: A finn oktatás azért a világ legjobbja…
- Deliága Éva gyermekpszichológus: “Baj van a magyar iskolarendszerrel!”
- dr.Vekerdy Tamás: Próbáld élvezni a gyermekedet, ez a legfontosabb!
- Dr.Vekerdy Tamás: A gyerekek belebetegszenek a követelményrendszerbe!
- Létezik egy módszer, amivel minden gyerekből kihozható a zseni!
- Kattints ide és olvass a kislányról, akit orvoshoz küldtek a tanárok hiperaktivitással, de hatalmasat tévedtek!
- Vekerdy Tamás: A szülők nem tehetik le a fegyvert!
- Ismered Edison történetetét? Kattints ide a kis videóért!
- Einstein, a zseniális autista levele, sosem látott lányához! Kattints ide érte!
- 30 Albert Einstein idézet, amely tágítani fogja a tudatodat
- Kattints át egy 3 és fél perces, megdöbbentő videóra, mely a kimondott szavak erejéről szól!
- Dr.Vekerdy Tamás: “Ahol untatnak, onnan menekülj!”
- Életre szóló példát mutatott az iskolaigazgató!
- Japánban még az iskolai ebédszünet is irigylésre méltó! – Kattints ide!
- Példaértékű levelet intézett diákjaihoz egy brit iskolaigazgató!
- Iskolai aranyköpések három részben ITT!
- A legkínosabb mondatok, melyeket gyerekek mondtak nyilvánosan
- A “Sírásig jó tanári beírások” megvolt már? Na, ha nem, hát itt találod őket!
- Vépi tanárnő a nap hőse, aki osztályoztatja magát tanítványaival
- Tényleg ez a legfontosabb, amit Olaszországról tudni kell nyolcadikban?
- Ne nyafogj, a gyereknevelés jó móka! Kattints ide a vidám sorozatért!
- ” Minden nap, minden percében lehetőséged van dönteni arról, hogy milyen tanár légy!” (videó)
- ”21 zseniális ötlet, amire minden suliban szükség lenne!
- Nem ásítoztál volna történelem órán, ha ezeket is látod a könyvedben!
Vekerdy is cserére szorul. 1985-ben egy barátom kiutazott Kínába munkát vállalni. Amikor hazalátogatott, akkor elmesélte, hogy az európaiknak felfoghatatlan, hogy emberek 12 órát heti 7 napot állnak egy szalag mellet és két mozdulatot ismételgetnek folyamatosan. Az európai ember ezt nem tudná csinálni. Nálunk akkor poroszos oktatás volt, az emberek kreatívak voltak, sok feltalálót, gondolkodót adtunk a világnak. Ezután jött a neolibsik regnálása, lerombolták az oktatást, most pedig a szalag mellet végeznek két mozdulatot az emberek tömegei. Közben kreatív embert alig találunk. Megszüntették a kötelező olvasmányokat, ezzel eltűnt a gyerekek szókincse. Most a történelmet támadják, hogy ne értsenek meg folyamatokat. Közben pont a használható tudást adó iskola tesz rabszolgává. A széles ismerettel rendelkező ember nehezebben manipulálható. Az embernek nem a munkájára kell készülni, hanem az életére. A munkájához elég egy tanfolyam, egy szakosítás. De, ha szakbarbár, akkor csőd az élete. Az ember heti 40 órát dolgozik a 168-ból. Az iskolának mind a 168-ra fel kell készítenie, nem csak a multik igényei szerint.