1907-es létrehozása óta, a műanyag szinte nélkülözhetetlenné vált társadalmunkban. Alacsony költségen előállítható, tartós anyagot találtak fel, de akkor még nem számoltak azzal, hogy egyszer talán bele is fulladhatunk. Manapság tudjuk milyen veszélyes környezetünkre nézve, és mindent megteszünk, hogy valahogy feldolgozhatóvá tegyük temérdek műanyagunkat. A brit székehelyű MacRebur cég előrukkolt egy fantasztikus megoldással.
Bemutatkoztak hosszú élettartamú műanyag útjukkal, melyet régi vizes palackokból, zacskókból valamint más, egyszer használatos műanyagból készítenek el!
A társaság vezérigazgatója, Tony McCartney Dél-Indiában, egy jótékonysági szervezettel dolgozott, ahol az volt a feladata, hogy a hulladékot, amit az emberek összegyűjtöttek, valahogy újrahasznosítsa majd továbbértékesítse. Nyilván nem egyszerű elvárás. Megtudta azonban, hogy a “válogatók” által összegyűjtött műanyag hulladék egy részét az ország utcáin tátongó lyukak kitöltésére használják.
A folyamat így néz ki Indiában:
Ez azért nem túl környezetbarát, és McCartney okosan úgy gondolta, az Egyesült Királyságban nem annyira szeretnék látni a lángoló krátereket, ezért két barátjával megalakította a MacRebur céget. A következő évek arról szóltak, hogy kitalálják, hogyan készítsenek granulátumot a műanyaghulladékokból, amivel helyettesíthetik az aszfaltot. Manapság a társaságnak háromféle műanyag-adalékanyaga van, amelyek keverhetőek hagyományos aszfalttal is.
Szóval elindult a palackok új élete ahhoz, hogy úttá változzanak. Az első lépés a hulladék összegyűjtése, mely immár nem jut el a lerakatig, hanem különböző polimerszerkezetük szerint osztályozzák. Ezután a vállalat három különböző pellet típusra bontja ezeket – MR6, MR8 és MR10 – ezek tartósságukat és rendeltetésüket adja. Például az MR6-ot ott lehet a legjobban használni, ahol sok a lassú, nehéz jármű forgalom; kereszteződések és körforgalmak, mivel ellenáll az út deformációjának. Az MR8 parkolókhoz és helyi utakhoz a legjobb, míg az MR10 autópályákhoz, ahol a repedésállóság rendkívül fontos. A pelleteket ezután bitumennel olvasztják össze. McCartney szerint a pellet tökéletesen kombinálható bármilyen meglévő aszfalt infrastruktúrába.
A műanyag utakkal kapcsolatos legfontosabb kérdés az, hogy az eső belemoshatja-e a mikroplasztikot a talajba. Feltalálója ragaszkodik hozzzá, hogy ez nem fog megtörténni, mivel a műanyag pellet teljesen homogén ebben a keverékben, ezért a kapott aszfalttípusban gyakorlatilag nincs valódi műanyag, csak egy polimerrel módosított bitumenről van szó.
“Két világproblémát akarunk megoldani egyszerre. Az egyik oldalt a hulladék járványt, a másik oldalon a rossz minőségű utakat, amelyen ma vezetnünk kell. – magyarázza McCartney. Ennek az új aszfaltnak minden tonnája körülbelül 20.000 műanyagpalackot és 70.000 műanyag zacskót tartalmaz, és a vállalat állítása szerint, az utazk 60 %-kal erősebbek és akár háromszor tartósabbak is, mint a hagyományos utak.“
Az Egyesült Államokban négymillió mérföldnyi út van, amelyet javítani kellene, mondja az Egyesült Építőmérnökök Szövetsége, és ha ezeket az utakat MacRebur aszfaltra cserélnék, a hulladéklerakókból mentett műanyag mennyiség csillagászati lenne!
A MacRebur Plastic Roads Company most pellettet szállít utakhoz nemcsak az Egyesült Királyságban, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland számára is. 2018-ban készült az első MacRebur műanyag út.
Más vállalatok is dolgoznak a problémán egy ideje. Dél-Afrikában a Shisalanga Construction lett az ország első olyan vállalata, amely részleges műanyag utat készített.
A társaság már több mint négyszáz méternyi utat rakott le, amely közel negyven ezer műanyag, 2 literes tejespalackot mentett meg a hulladéklerakóktól.
A Los Angeles-i székhelyű TechniSoil Industrial a MacReburhoz hasonló eljárást fejlesztett ki, és célja LA első műanyag útjának előkészítése. A TechniSoil-t egyedülállóvá teszi, hogy az új technológiával a régi utak 100 %-át is újrahasznosítják.
„Újrahasznosíthatjuk az út felső felületének 100% -át, daráljuk, törjük és visszahelyezzük. Ráadásul tartósabb lesz, mint az eredeti aszfalt.” – állítja Sean Weaver a cég elnöke.
A MacRebur, a Shisalanga és a TechniSoil mind példák arra, hogy az innováció miként lehet környezeti szempontból fenntartható és gazdaságilag életképes is. Ahogy a technológia tovább fejlődik, remélhetőleg jobb utakat és kevesebb műanyagot látunk az út szélén heverni.
Megrázó erejű videó üzenetek a Földtől, neked! – kattints ide!